Pravidelná hraní indie RTS „AI War: Fleet Command“ (a jejích rozšíření) jsem se pokoušel s různými lidmi zavést už několikrát. Vždy však ztroskotala právě na slově „pravidelná“ – prostě jsme se nebyli schopní sejít a hrát v dohodnutou dobu. Většina těchto hraní pak skončila po dvou až třech sezeních a nikam jsme se pořádně nedostali. Proto jsem se rozhodl psát reporty z nového pokusu o pravidelná hraní, které jsme se s jedním spolučlenem české STEAM skupiny „AI War –Czech Fleet“ rozhodli uspořádat, abychom měli důvod tuto pravidelnost dodržovat.
Ptáte se, co to vlastně „AI
War: Fleet Command“ je? Nebojte se, než se pustím
do samotného reportu, tak vám to povím.
Každopádně proč jsem tuto knihu
zmínil? V průběhu příběhu tam totiž dochází k situaci, kdy
jsou hrdina a několik jeho společníků nuceni hrát velice
pokročilý strategický simulátor vesmírných bitev. Když jsem
tuto knihu poprvé četl, byla pro mě představa, že jsem jedním z
hrdinů a podílím se na tomto „hraní“, něčím opravdu
vzrušujícím. Toužil jsem mít možnost si takovou
hru alespoň jednou zahrát. A nebyl jsem jediný, protože vývojáři
z „Arcen Games“ měli úplně stejnou touhu a rozhodli se ji
naplnit právě hrou „AI
War: Fleet Command“.
„AI
War: Fleet Command“
je kooperativní vesmírná RTS stavějící na jedinečném základu
naprosté nerovnováhy sil. Zatímco většina ostatních RTS staví
na vyrovnané pozici proti sobě stojících stran, AI War dělá
úplný opak.
Vesmír
AI War
ovládla lidmi vytvořená umělá inteligence a samotní lidé jsou
na pokraji vyhynutí, AI se usídlila v jiných galaxiích a poslední
lidské planety drží pod dohledem, ale nevidí v nich žádnou
hrozbu. Hráči tedy začínají hru v galaxii, kde každou planetu,
kromě té jejich, ovládá nepřítel.
V základě je pak cílem hry jediná věc (variabilní různými podmínkami jejího dosažení) a to je najít dvě hlavní planety AI v dané galaxii a zničit jejich hlavní centra, která slouží jako most do vzdálených galaxií, kde AI sídlí. A co je nejdůležitější – hlavně při tom moc nenaštvat AI, protože čím větší hrozbou pro něj lidé (hráči) jsou, tím větší a silnější vlny útoků na něj posílá. A protože tyto útoky vlastně posílá skrze warpové brány z úplně jiné galaxie, nemají hráči ani žádnou možnost těmto vlnám zabránit – maximálně mohou ničit warpové brány na sousedních AI ovládaných planetách a tím pádem „vědět“ odkud příští vlna příjde, připravovat se na ni a doufat, že nebude příliš devastující.
V základě je pak cílem hry jediná věc (variabilní různými podmínkami jejího dosažení) a to je najít dvě hlavní planety AI v dané galaxii a zničit jejich hlavní centra, která slouží jako most do vzdálených galaxií, kde AI sídlí. A co je nejdůležitější – hlavně při tom moc nenaštvat AI, protože čím větší hrozbou pro něj lidé (hráči) jsou, tím větší a silnější vlny útoků na něj posílá. A protože tyto útoky vlastně posílá skrze warpové brány z úplně jiné galaxie, nemají hráči ani žádnou možnost těmto vlnám zabránit – maximálně mohou ničit warpové brány na sousedních AI ovládaných planetách a tím pádem „vědět“ odkud příští vlna příjde, připravovat se na ni a doufat, že nebude příliš devastující.
Rozdílných
druhů jednotek je v této hře opravdu mnoho – prakticky stovky, a
i zkušení hráči mnohdy narážejí na takové, které nikdy
předtím neviděli. Z počátku má hráč k dispozici pět
základních druhů malých jednotek (builder,
fighter, bomber, cruiser a scout)
a několik větších (starship,
destroyer atd.) a
spoustu dalších může najít a vyzkoumat na některých dobytých
planetách v galaxii. Většina druhů má pak pět „úrovní“
(mark),
ze kterých hráči mohou dosáhnout až čtvrté. Zato AI má v
podstatě přístup ke všech druhům jednotek a všem pěti úrovním.
Dále
hráči operují s velkým množstvím různých obranných věží,
rozličných obraných či útočných štítů, vesmírných stanic
či systémů.
Co
se surovin týče, musejí hráči pracovat se čtyřmi druhy –
kovem, krystaly,
energií a vědomostmi.
Kov
a krystaly jsou neomezeně produkovány z asteroidů okolo
jednotivých planet a urychlení jejich produkce je možno hlavně
přes dobývání planet, které jsou na dané asteroidy bohaté.
Energie je produkována elektrárnami a je přímo závyslá na
možství jednotek a budov hráče – pokud si její stav hráč
nehlídá, může se mu stát, že některé jeho budovy náhle
přijdou o energii a přestanou fungovat, což je uprostřed útoku
AI katastrofální situace i pokud trvá jen krátkou dobu. Vědomosti
jsou zase nutné pro výzkum – každá planeta obsahuje 3000
vědomostí a pro nasbírání dalších musí hráč posílat svoje
výzkumné stanice na další a další planety (mnohdy
i takové, kde stále přebývají nepřátelské síly).
Jednotlivé
mapy galaxie se pak liší množstvím planet (10 až 120) a stylem
jejich propojení mezi sebou skrze červí díry.
Možná
si kladete otázku, proč je potřeba tuto hru hrát na sezení. Proč
si ji prostě jednou za čas nezahrát? Proč je nutné se domlouvat
na sezeních? Odopověď je jednoduchá – protože celá jedna hra
„AI War: Fleet
Command“
se může protáhnout až na několik desítek hodin. Tohle není
klasická RTS, ve které máte za dvacet minut dohráno – tohle je
celé válečné tažení, ve kterém musejí hráči plánovat,
taktizovat a postupovat opatrnými kroky.
A
vyhrát není jednoduché – naopak, sledování toho, jak
nepřátelské vlny procházejí vaší pečlivě připravenou
„neproniknutelnou“
obranou
jako nůž máslem a na vámi dobytých planetách zanechávají jen
trosky, je na denním pořádku.
Poslední
věcí, kterou chci zmínit, než se vrhnu na samotný report, je
obrovská variabilita hry. Od svého vydání v roce 2009 prošla
čtyřmi obrovskými updaty, které jí jak zlepšili grafickou
vizáž, tak opravily spoustu různých chybek a herních prvků.
Když jsem hru po několika zahrání první verze spustil ve verzi
3.0, téměř jsem ji nemohl poznat. Současná hlavní verze je 5.0
a nové beta updaty pořád vycházejí, jak se komunita na
diskuzních fórech Arcen
Games
snaží vychytat všechny mouchy a hlavně přidat nové prvky.
Dále vyšla tři placená rozšíření „AI War:
The Zenith Remnant“,
„AI War: Children of Neinzul“
a
„AI War: Light of the Spire“,
která základní hru rozšiřují o nové možnosti – jednotky,
přátelské i nepřátelské frakce, a v případě „AI
War: Light of the Spire“
i příběhovou kampaň.
Hru
i s rozšířeními je možno si zakoupit na STEAMu
nebo na stránkách ArcenGames.
Pokud jste fanoušky RTS neváhejte a jděte do toho.
AI
War – Report I.
Hráči:
Marcusss
– modrá
Fil
– žlutá
AI:
AI
obtížnost 6 (less easy) – rudá
AI
obtížnost 7 (normal) – oranžová
=
hra má dohromady 18 stupňů obtížnosti, začínajícím hráčům
se doporučují obtížnosti 5-6, obtížnost 7 je považována za
standard a stupně a mezistupně nad 7 jsou pak stále těžší.
Jelikož jsme oba dlouho nehráli, zvolili jsme kombinaci, která by
neměla být příliš těžká. To ovšem neznamená, že nemůžeme
prohrát.
Množství planet = 40
= méně než 40 planet znamená
rychlou a hlavně složitější hru – malé množství planet
znamená také malé množství vytěžitelných vědomostí a tím
pádem má hráč omezený přístup k pokročilejším jednotkám.
Vyhrát v galaxii o deseti planetách je tak o hodně těžší, než
v galaxii o padesáti planetách. Čtyřicet planet je tak pro dva
hráče přiměřené množství.
Styl mapy = Concentric Circles
= výhody: přehledná mapa galaxie,
planet s větším množstvím červích děr není mnoho; nevýhody:
nutnost útočit i na mnohdy nepotřebné planety z čistě
logistických důvodů
Další
nastavení:
- vypnuty neviditelné lodě a lodě se schopností teleportace
= výhody: AI nemůže zaútočit
těmito druhy lodí; nevýhody: omezené možnosti průzkumu,
nepřítomnost rychlých teleportujících se opravářů
- vypnuta nutnost najít a zničit několik generátorů štítu na planetách v galaxii, předtím než se hráči vrhnou do útoku na hlavní planety AI (= endgame)
= skvělý prvek ovlivňující
celou podobu hry, pro první společné hraní jsme se ovšem
rozhodli jej nepoužít
- nastaveno několik modů z rozšíření = ve hře bude několik Golemů a Spirecraftů (obří starobylé lodě, které hráči mohou najít, opravit a využívat), na některých planetách budou zbytky nezávislých lidských kolonií (které mohou hráčům poskytnout svoji pomoc), po galaxii bude poletovat loď mimozemských obchodníků (od kterých mohou hráči nakupovat různé unikátní jednotky) atd.
Nejdříve jsme si zvolili své
počáteční planety na vygenerované mapě galaxie – Fil v centru
a já na planetě s ním sousedící. Každému z nás daná planeta
poskytovala nějakou bojovou jednotku navíc, v mém případě
speciální druh bombardérů.
Z počátku jsme se klasicky
soustředili na produkci, obranu a průzkum. Došlo k první, velmi
slabé, vlně útoků, kterou jsme bez problémů ustáli na mé
planetě. Poté jsme se rozhodli zaútočit a zabrat planetu
Neiostus (na mapě planeta posměru hodinových ručiček od mé
modré), jejíž červí díra byla příliš blízko mé
základně. Nejdříve jsme zničili její warpovou bránu, kterou na
ní mělo AI umístěnou, aby příští vlna útoků šla z brány
druhé (Varuotic – v protisměru) – což se také stalo.
Následně jsem planetu zabral (je bohatá na suroviny) a
zničili jsme warpovou bránu planety s ní sousedící. Mezitím
však došlo k oznámení chystané útočné vlny na Eliutear (má
hlavní planeta) a Murdoch (Filova hlavní planeta), což
nás docela překvapilo, protože Murdoch nemá žádnou nepřátelskou
planetu s ním sousedící. Na oba útoky jsme se připravili a k
našemu zděšení nepřátelské lodě nepřiletěly z červích
děr, ale z prostoru, efektivně obcházejíc naše obranné linie.
Nebyly to sice velké vlny a vypořádali jsme se s nimy bez větších
obtíží (stejně jako s vlnamy z červích děr, které
následovaly bezprostředně poté), ale podařilo se jim zničit
rozestavěný ionový kanón (silný a velmi drahý obranný
prvek), jenž jsem koupil od obchodníka, který mi chvíli
předtím prolétal okolo planety.
Dále jsme se soustředili na
dobývání planet směrem na Varuotic (= v protisměru hodinových
ručiček na středním kruhu planet), na kterých jsme vytvářeli
další úrovně obranných linií. Mezitím došlo jen k tomu, že
jsem si hloupě nevšiml nepřátelské lodi, která mi na planetě
Neiostus pronikla obranou a zničila místní hlavní centrum, čímž
mě na několik minut (než jsem jej znovu postavil a zlepšil
obranu této planety) připravila o cenný přísun surovin.
Po hodině a půl jsme hru, z
osobních důvodů, uložili a ukončili.
Pokračovat budeme příští středu v 18:00.
Pokračovat budeme příští středu v 18:00.
Žádné komentáře:
Okomentovat