pátek 18. května 2012

FEY - demo (RPG Maker 2003, PC)


  Když jsem zakládal tento blog, věděl jsem, že tady, mimo jiné, budu zabývat i různými hrami vytvořené v programu RPG Maker. Komunitu na rpgmaker.net sleduji docela pravidelně, mám v ní vyhlídnuté některé zajímavé projekty a sám mám několik nápadů, které bych v tomto programu chtěl zpracovat.
  Včera večer jsem na tuto stránku náhodou znovu zabrouzdal, a našel jsem projekt který mě velice zaujal. Jedná se o akční adventuru s názvem FEY, která je sice stále ve vývoji, ale hratelné demo obsahující několik prvních kapitol příběhu je volně ke stažení. Demo jsem si zahrál, tak se s vámi podělím o pocity z něj.

  Jak už jsem řekl, FEY je akční adventura ne nepodobná dvojrozměrným Zeldám. Běháte po lokacích, bojujete s monstry a bossy, hledáte skryté předměty a řešíte hádanky. Pokud jste hráli např. The Legend of Zelda: A Link to the Past nebo některou z her této série pro GameBoy, víte o čem mluvím. Pokud ne, tak to zkuste napravit, všechny stojí za zahrání.

  Příběh FEY vypráví o chlapci jménem Landon a jeho podivném průvodci Picarovi (objevuje se v různých zvířecích podobách),  kteří pátrají po třech božských artefaktech. Proč konkrétně po nich pátrají není v demu přímo řečeno a hráč je vhozen do děje prakticky už v průběhu jejich dobrodružství, ale občasné záblesky Landonovy minulosti postupně odhalují jejich motivace a cíle. Na rozdíl od výše zmíněných her série Zelda je podání příběhu hodně lineární, bez otevřeného světa a volnosti pohybu. Jednotlivé lokace a dungeony jsou sice trochu větvené, ale většinou vedou jen do slepých uliček s ukrytými předměty a nebo s klíčem potřebným pro další postup. Jedná se ovšem o demo, takže je možné, že otevřený svět bude součástí plné hry.
  Dalším rozdílem oproti Zeldám je podání světa. Tam kde v Zeldách procházíte malebnými městečky plnými příjemných a usměvavých postav (a ty které nejsou přátelské a usměvavé si alespoň udržují určitou atmosféru dětinskosti), ve FEY procházíte šedivými ulicemi plnými odpadků, lidé jsou nepříjemní na vás i na sebe navzájem a když dojde k boji, tak teče krev.



  Novodobým prvek ve hře jsou pak docela časté quick-time eventy. Některé z nich staví na momentu překvapení a pokud na ně hráč nestihne zareagovat, tak hrdina okamžitě umírá. Naštěstí je vždy před těmito situacemi hráči doporučeno, aby hru uložil, takže si jen zažije překvapení z toho, co se stalo a na druhý pokus už v pořádku stihne zareagovat. Další použití jsou buďto situační (přitáhnutí ulovené ryby na rybářském prutu apod.) a nebe záchranné - pokud postava přijde o všechny životy, spustí se situace, kdy hráč musí rychle klikat na některé tlačítko, aby ji zachránil od smrti. Toto použití se mi docela líbilo, protože oproti Zeldám, kde smrt znamená jen přesun na začátek dungeonu bez ztráty postupu, smrt ve FEY je permanentní a dá se pokračovat jen od původní uložené pozice. Pro hardcore hráče kterým nevadí procházet stokrát ty samé lokace jde tento prvek samozřejmě vypnout.



  Co na FEY rozhodně zaujme na první pohled je grafická stylizace - jednotlivé dlaždice vytvořené přímo pro hru (namísto sady obsažené přímo v RPG Makeru), a spousta detailů a atmosférických efektů, dělají z FEY projekt, který je mezi konkurenčními projekty na rpgmaker.net prostě nepřehlédnutelný.
  Hudební doprovod není špatný a většina zvuků je dobrým průměrem. Až na hodně otravný pokřik, který hrdina vydává při útoku, ten jde ovšem naštěstí vypnout v nastavení. Asi vadil nejen mě, ale i hráčům některých předchozích verzí dema.



  Pokud hledáte nějakou dobrou alternativu ke 2D Zeldám, je FEY rozhodně vhodným kandidátem. Je to projekt, který nejen dobře vypadá, ale má i atmosférický a dobře podaný příběh, a nehraje se vůbec špatně. Má svoje chyby, ale nic co by nemohlo být opraveno v plné hře, jejíž vydání je plánováno už na červen.
  Celkově je tedy FEY projektem, který se vyplatí sledovat. Věřím, že sem v budoucnosti napíšu i názory z plné verze. 

Žádné komentáře:

Okomentovat