úterý 22. května 2012

Gray Matter (PC)



  Asi bych měl začít přiznáním, že jsem ještě nedohrál adventurní sérii Gabriel Knight. První díl jsem rozehrál, velice mě bavil, ale z hlouposti jsem jej jednoho dne nespustil a už se k němu nevrátil. Hodlám to časem napravit, ale než k tomu dojde, řekl jsem si že bych si mohl zahrát jinou adventuru z pera Jane JensenovéGray Matter z roku 2010.
  Tato hra mě zaujala už předtím, než jsem se dozvěděl kdo na ní vlastně pracuje, ale dlouho jsem váhal nad tím, jestli ji koupit nebo ne. Když se ale před pár měsíci objevila v časopisu Score (společně s několika dalšími zajímavými hrami), neměl jsem už žádnou výmluvu.


  Příběh Gray Matter je bezpochyby tou nejsilnější stránkou hry, jak už tak u point&click adventur bývá. Vypráví o mladé iluzionistce jménem Sam, která při svém putování po světě zabloudí do Oxfordu a shodou okolností se stane asistentkou slavného neurologa s tragickou minulostí Dr. Davida Stylese. Hráč tak postupně skrze tyto postavy prožívá velmi atmosférický a promyšlený příběh točící se okolo sil lidské mysli, paranormálních jevů a schopností, a také postupně odhaluje minulost obou hlavních postav a jejich motivace. Zápletka je opravdu výborná a postupně velmi zdařile graduje, jen samotný konec je možná trošku unáhlený.
  Samantha a David jsou propracované a živé postavy, které jsem si rychle oblíbil a začal jim fandit, a i většina ostatních vedlejších postav působí živě a dokáží zaujmout.


  Zajímavým prvkem příběhu je, že hráč mnohdy ví více, než postavy za které hraje. Má ucelenější obrázek o celé situaci a proto mnohdy vidí chyby, které hlavní hrdinové dělají a o to více příběh prožívá. Příkladem této situace je třeba chvíle, kdy se Sam dozví o tom, že jedné z důležitých vedlejších postav zemřel příbuzný jedním specifických způsobem, a když o tom podává hlášení Davidovi, tak nezmíní ten způsob, který nepovažuje za relevantní. Hráč ale ví, že ten způsob je naprosto klíčový, vzhledem k informacím, které má David.
  Díky skvělé zápletce, výborným postavám a kvalitnímu podání děje jsem si příběh Gray Matter opravdu náramně užil.



  A jak se to vlastně hraje? Jako klasická point&click adventura. Většina hádanek je sice docela intuitivní, ale najdou se i některé docela zapeklité. Celkově se tedy obtížnost sklání spíš k těm jednodušším, což ovšem nevidím jako zápor – osobně si myslím, že pokud adventura běží svižně a člověk se cítí odměněn většinou vyřešených hádanek, jedná se o dobrou adventuru. Čím míň gumových kachniček tím líp.
  Velice se mi líbilo i zvýrazňování důležitých lokací na mapě, díky čemuž hráč nemusí obíhat a kontrolovat každou lokaci v průběhu každé kapitoly
  Jeden problém ale zmínit musím. Hra mi padala prakticky po každém uložení pozice! A pokud vím, nejsem jediný člověk, kterému se to dělo. Je sice pravda, že na jiné bugy jsem nenarazil, ale tento konkrétní byl hodně velká osina v zadku. Fakt, že i přes tento problém jsem si Gray Matter užíval je jen další poklonou vůči příběhu.



  Graficky jsou lokace nádherné a modely postav moc pěkné (Jen tváře postav v dialogovém panelu jsou opravdu hnusné – bylo by lepší, kdyby tam vůbec nebyly.), na druhé straně ale podání v podobě 2D lokací a 3D postav občas docela skřípalo, osobně si myslím, že by bylo lepší držet se pouze 2D nebo pouze 3D zpracování.
    Taky je pravda, že jednotlivé lokace působí hodně vylidněně, obzvláště když se jedná o místa, jako je třeba Oxfordská knihovna, která by měla být plná studentů. A když se občas objeví nějaká postava, která má fungovat jako křoví, o to víc zavazí a působí vynuceně.

  Hudba dobře sedne k prostředí a v některých místech výborně navozuje atmosféru, a na dabing si nemůžu stěžovat. Jen doporučuji snížit si hlasitost hudby a zvuků na polovinu, jelikož se občas trochu perou s dabingem.



  Závěrem můžu s klidným srdcem říct, že Gray Matter je skvělá adventura, která mě dokázala pohltit, a to i přes fakt, že jsem ji musel znova a znova zapínat po každém uložení (což se ale nemusí dít každému). Pokud hledáte dobrou adventuru s atmosférickým tajemným příběhem, je Gray Matter výborným kandidátem.
  Rozhodně se časem odhodlám k opětovnému rozehrání série Gabriel Knight, a tentokrát ji rozhodně dohraji. A stejně tak budu napjatě sledovat počiny studia Pinkerton Road, které nedávno skrze kickstarter založila Jane Jensenová.

85/100

Žádné komentáře:

Okomentovat