středa 6. června 2012

LIMBO (PC, Xbox 360, PS3)


  Vždycky když vyjde nový Humble Bundle, tak mě něčím potěší, ale ten současný mě potěšil asi nejvíc ze všech předchozích. S výjimkou jedné se v něm nacházejí prakticky všechny indie hry o jejichž koupi už jsem dlouho uvažoval. Tou jedinou výjimkou jsou úžasní Psychonauts, které jsem už vlastnil a považuji je za jednu z nejoriginálnějších, nejvtipnějších a nejzábavnějších her vůbec. A kopie navíc a soundtrack se vždycky hodí.
  Každopádně teď jsem se nechtěl zabývat Psychonauty - i když myšlenka, že Double Fine přidalo tuto hru do Humble Bundle proto, aby připravili publikum na druhý díl, je velmi líbivá. Teď jsem chtěl psát o proslavené indie hře LIMBO.


  LIMBO je krátká hra, osobně jsem ji dohrál přibližně za tři hodiny, stavějící hlavně na svém specifickém vizuálním zpracování a atmosféře. Příběh beze slov vypráví o chlapci a jeho cestě za dívkou, cestě plné smrtících překážek, pastí a lidí, kteří se ho snaží zastavit. Propojení vizuální stránky (a současně samozřejmě i zvukové, protože ta hodně přidává na atmosféře) a minimalistického příběhu funguje velmi dobře a délka hry zajišťuje, že se příběh nestane nedůležitým a hraní stereotypním.


  Co se způsobu hraní týče, je LIMBO vcelku obyčejnou 2D skákačkou stavějící na hádankách. Ty jsou většinou velmi nápadité, a byť hráče dlouho nezdrží, stále poskytují onen příjemný pocit satisfakce. I když existuje několik, u kterých se hráč může zaseknout jen proto, že si nevšiml, že pro se jejich vyřešení musí kousek vracet - konkrétním případem je třeba jedno jezírko na začátku, které jsem marně pokoušel přeplout na bedně, abych po mnoha nepodařených pokusech zjistil, že musím tu bednu odtáhnout kus zpět do lesa a vylézt na stromy, které při předchozím průchodu vypadaly jako součást scenérie.


  Jedním ze způsobů podání atmosféry je v této hře umírání. Připravte se, že budete umírat často a ošklivým způsobem. U předchozí recenze na Martian Memorandum, jsem si stěžoval na „náhlé smrti“ - tak ty jsou i v LIMBO, ovšem tady jsou zvládnuty docela zajímavým způsobem, který nefrustruje, ale naopak přidává na atmosféře a hráč už svoji chybu obvykle nezopakuje.


 LIMBO poskytuje zajímavou atmosférickou zkušenost, jejíž délka je kupodivu kladem. Ano, dohrajete ho za jeden večer, ale někdy je krátký zážitek přesně tím, co člověk hledá. A když za něj a další skvělé hry můžete v Humble Bundle zaplatit kolik chcete, tak opravdu není nad čím váhat.

80/100

1 komentář: