čtvrtek 16. srpna 2012

Herní série – NINTENDO I. – Super Mario Land



  Nečekal jsem, že první sérií od Nintenda, o které tady budu psát, bude Super Mario Land. Předpokládal jsem Metroid, nebo možná Zeldu, ale ne část značky, o které jsem si ještě před rokem říkal, že nemám za potřebí vůbec hrát. Teď už ale vím, že jsem Nintendu zcela propadl, a že sem jednou určitě napíšu i o sériích jako je Kirby nebo Starfox. No co se dá dělat, jde se do toho.


  Je trochu zvláštní, že začínám zrovna sérií Super Mario Land (SML) a ne Super Mario Bros. (SMB). Kde je rozdíl ptáte se? SML je totiž v handheldovou odnoží série SMB, která zase představuje „velké“ konzolové hry se světoznámým vousatým instalatérem (jednotlivé handheldové remake se nepočítají). Jednoduše řečeno jsou dvě série… vlastně tři:

Super Mario Bros. – sem patří hry Super Mario Bros., SMB. Lost Levels, SMB.2, SMB.3, SM World, SM World 2, SMW 2: Yoshi’s Island, SM 64, SM Sunshine, SM Galaxy a SM Galaxy 2.

Super Mario LandSML, SML2: 6 Golden Coins, Wario Land: SML3 a Super Mario 3D Land.

New Super Mario Bros.NSMB, NSMB Wii, NSMB 2 a NSMB U.

  Několik konkrétních dílů těchto sérií byly rozvinuty ve své vlastní vedlejší série (například Yoshi’s Island v hry s postavou dinosaura Yoshiho, nebo Wario Land v hry za záporáka Waria) a samozřejmě vznikla spousta různých vedlejších her s postavou Mária – ať už sportovních (jako Mario Tennis), závodních (Mario Kart) nebo určených pro skupinovou zábavu (Mario Party). O některých z těchto her tady časem určitě budu psát.

  Sérií SML jsem tedy začal proto, že je ze všech těchto sérií nejkratší a nejlépe sehnatelná (první tři díly jsou ke koupi na eshopu handheldu Nintendo 3DS a čtvrtí díl je hrou pro tento handheld určenou).

Super Mario Land (GB, 1989)


  První Mário pro GameBoy vypráví o tom, jak se Mário vydává na místo zvané Sarasaland aby zachránil princeznu Daisy ze spárů zlého mimozemšťana jménem Tatanga. Ano, taky mám pocit, že se vývojáři museli hulit něco opravdu silného. Ale což, byly to osmdesátky a na příběh v hopsačce se moc nehledělo. A koneckonců je to příběh SMB v bledě modrém a jen herní deformace mi v mozku vytváří představu, že obří oheň-plivající želvák Bowser se svou želví armádou, který unesl princeznu houbového království a jeho obyvatele změnil v cihly, je smysluplný a přijatelný příběh.
   Celá hra se skládá ze čtyř světů o třech úrovních. Ve většině úrovní klasicky hopsáte na nepřátele, přeskakujete překážky a jámy, sbíráte penízky a životy… prostě klasicky to co se od Mária čeká. Dvakrát za hru, přibližně uprostřed a na konci, dojde k menší změně, kdy ovládáte ponorku a vesmírnou loď a střílíte po nepřátelích. Na konci každého světa prostě přeskočíte bosse, ten spadne do lávy (nebo jahodového džusu, těžko říct, když je hra černobílá) a jdete dál. Rozdílem oproti SMB je, že na konci každé úrovně neskáče Mário na vlaječku, ale má k dispozici dva východy, a pokud se vydá tím k němuž se hůře dostává, je odměněn minihrou, ve které může vyhrát různé odměny (např. životy).
  Osobně jsem měl problém pouze s dvěmi věcmi. Faktem, že postavička Mária byla v této hře hodně malá, což znepříjemňovalo ovladatelnost, a s délkou hry. Dohrál jsem ji totiž přibližně během dvou hodin.

65/100

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins (GB, 1992)


  V SML2 už jde ovšem vývoj vidět! A to jak z herního hlediska, tak i z grafického. Nejspíš to bude tím mezitím v sérii SMB vyšlo několik dalších her, ze kterých si vývojáři hodně vzali.
  Hlavní zápletkou je, že když se po záchraně Sarasalandu Mário vrátil do svého království (taky jsem kulil oči), tak zjistil, že jeho domov byl obsazen zlotřilcem Wáriem. Což si samozřejmě náš hrdina nenechá líbit a vydá se po svém království, teď plným různých příšer, najít šest zlatých mincí, které otevírají bránu do jeho hradu, aby se mohl s vetřelcem Wáriem vypořádat. Taky se nejedná o příběh na Oskara, ale alespoň tam nejsou mimozemšťani.
  Důležitou změnou je, že hráč má od začátku přístup k mapě ostrova a může si tak vybrat v jakém pořadí se na různé lokace vydá. Hra tak nemá stabilní křivku obtížnosti, ale o to zábavnější mi hraní přišlo. Každá lokace má několik úrovní a některé z nich obsahují i „odbočky“ do skrytých ševelů. Hráč se tak občas rád vrací do úrovní, které už prošel, aby se dostal místa, kam se při předchozím průchodu úrovní nemohl dostat (například proto, že neměl správný „obleček – tak jako SMB a SML obsahovali klasickou zvětšovací houbu a kytičku pro střílení ohnivých koulí, SML2 má navíc například i mrkev, která Mária navleče do králičího oblečku a on tak může skákat do větší výšky a plachtit). Jednotliví bossové na konci každé lokace jsou také zajímavější a už je potřeba s nimi i nějakým způsobem bojovat, a ne jen se dostat za ně a podle je nechat zhynout ve vroucí lávě.
  SML2 jsem dohrál během nějakých pěti hodin, a královsky jsem se při hraní bavil.

85/100

Wario Land: Super Mario Land 3 (GB, 1994)


  První Wario Land je takovým zvláštním případem mezi Márii. Je to první hra, ve které hráč nehraje za Mária (a on sám se ve hře objevuje jen jako cameo), a současně je to první hra série Wario Land.
  Jak už tedy název vypovídá, hráč se tentokrát chopí role zlotřilce Wária, který zdrchán prohrou proti Máriovi v minulém díle, rozhodne se ukázat tomu proradnému instalatérovi co proto tím, že si postaví mnohem větší a krásnější hrad. K tomu ovšem potřebuje peníze a tak se vydá okrást kapitánku Syrup a její pirátskou posádku.
  Jelikož se nehraje za Mária, je i samotná hratelnost trochu jiná. Nepřátelé se neporážejí skokem na hlavu, ale přímým čelním útokem. Místo houbiček a kytiček si pak Wário nasazuje různé helmy, které mu dávají různé schopnosti – například šlehat oheň nebo létat.
  Postup úrovněmi je oproti SML2 mnohem lineárnější, jelikož hráč jednotlivé světy postupně odemyká, ale může se volně vracet do předchozích úrovní, z nichž některé se dokonce mění v závislosti na tom, zda byl poražen hlavní boss lokace (což může vést například k zaplavení některé části úrovně, a hráč se tak může s Wáriem dostat na místa, kam se předtím dostat nemohl).
  Než jsem pokořil Wario Land, tak tentokrát uběhlo nějakých devět hodin. SML2 mě bavilo o trošku víc, ale opravdu jen o trošku.

80/100

Super Mario 3D Land (3DS, 2011)



  Uběhlo 17 let, čtyři generace handheldů od Nintenda a přichází 3DS se hrou Super Mario 3D Land. Změn a poučení ze spousty Máriů, kteří mezitím vyšli v sérii SMB, je nepřeberné množství a SM3DL z nich skutečně destiluje to nejlepší (v čemž se možná pletu, protože jsem je ještě nehrál, ale rozhodně to tak vypadá).
  Příběh tentokrát ukazuje, že se vývojáři postupně rozhodli, že už se s ničím nebudou babrat -  princeznu Peach unesl Bowser a Mário ji běží zachránit. Tadá! Různé obrázky, které hráč průběžně odemyká, sice popisují jakési zvraty, jako například princeznin zpackaný pokus o útěk, ale na hru to nemá žádný dopad, takže je to naprosto irelevantní.
  Hra tentokrát neobsahuje žádnou mapu, ale přímou linku na sebe navazujících úrovní vedoucích skrze osm světů. Každá úroveň je pak tématicky úplně jiná, takže v jednu chvíli s Máriem po poušti a hned nato po létající lodi, strašidelném hradě nebo hodinovém soukolí. Klasicky má Mário k dispozici spoustu power-upů, mezi které v případě SM3DL patří i obleček mývala (díky kterému může šlehat nepřátele ocáskem a také krátkou chvíli levitovat) nebo želví oblek (který umožňuje házení bumerangu).


  Projít prvních osm světů je docela jednoduché, byť některé úrovně v nich dají hráči zabrat. Pak ale přijde úchvatné překvapení – po poražení hlavního bosse Bowsera se odemkne dalších osm světů! Úrovně některých z nich jsou sice „jen“ složitějšími variacemi předchozích úrovní, ale většinou se jedná o úrovně zcela nové, jen ve stejném tématickém kabátku. A tady jde obtížnost hry velmi strmě nahoru! Když jsem dohrál prvních osm světů a měl jsem k dispozici nějakých 60 životů postavičky Mária, říkal jsem si, že jsem na tom víc než dobře, ale při průchodu těmito bonusovými světy jsem rychle poznal, že těch prvních osm byl vlastně takový delší tutoriál. V některých úrovních (hlavně v posledních třech světech) už jsem jen z záchvatech hysterie způsobenými neustálým umíráním proklínal šílené japonské level designéry, kteří na jednotlivých úrovních museli ždímat své týrané duše.


  A aby to nestačilo, v každé úrovni se nacházejí tři zlaté medaile, které hráč musí najít – často jsou skryté nebo těžko dosažitelné. A právě tyto medaile jsou ke konci potřeba k otevření různých úrovní. Hráč tak často opakuje i úrovně, které již prošel, aby v nich našel všechny tři tyto medaile a měl vše splněno. I když toto je samozřejmě věc hráče, pokud mu sbírání těchto bonusů přijde důležité. Na druhé straně pokud jste člověk, který chce stabilní postup úrovněmi, bez toho aby z různých důvodů opakoval ty, které už prošel, tak série Mária prostě není pro vás.
  Skvělým případem dobře zvládnutého level designu je pak i poloha kamery, která je vždy nějakým způsobem jiná – někdy zabírá úroveň takříkajíc z boku a vytváří pocit že hrajete klasického dvojrozměrného Mária, jindy je Máriovi za zády, nebo třeba v pevné poloze v nějaké místnosti... a jindy je třeba přímo nad Máriem a ten při každém skoku doslova vyskakuje z obrazovky. A tyto rozdílné pohledy nejsou dány pouze jednotlivými úrovněmi, ale i jejich částmi a hra mezi nimi naprosto plynule přechází, aniž by jakkoli znepříjemňovala hraní a ovládání.


  Dalším důležitým prvkem SM3DL je grafika. Ta je špičková a 3D efekt v případě této hry skutečně funguje – a to nejen tím, že dobře vypadá, ale opravdu pomáhá ve hraní a má své využití. Na přiložených screenshotech to sice nevypadá vůbec pěkně, ale věřte mi, že na 3DS to vypadá krásně.
  Hudba a zvuky jsou veselá a příjemná matlanina známých tónů z předchozích her. Bylo mi naznačeno, že některé skladby jsou přímo zkopírované ze starších Máriů pro Wii atd., ale vzhledem k tomu, že jsem je ještě nehrál, nemůžu posoudit. Každopádně s hudnou ani zvukovým doprovodem jsem neměl žádné problémy.


  Dohrát SM3DL mi trvalo téměř 30 hodin a bylo to 30 hodin plných zábavy... a postupně i frustrace, ale byla to frustrace která mě bavila. Nikdy mi nepřišlo, že by jednotlivé složité úrovně byly nějakým způsobem nefér, prostě byly jen správně obtížné.
  Osobně považuji SM3DL za velmi vhodnou hru pro každého, kdo by si chtěl nějakého Mária zahrát. Není vůbec třeba kvůli němu hrát žádné předchozí díly a je, dle mého názoru, vhodný jak pro úplné začátečníky, tak pro otylé hráče, kteří hledají trošku výzvu.

90/100

Celkový verdikt:

  Série SML je zábavná a dobře hratelná série. První tři díly jsou zábavné i po té spoustě let, a i přesto že jsou určené pro stařičký černobílý Gameboy. Pokud máte Nintendo 3DS, tak jsou to hry, které rozhodně stojí za těch pár Euro na eShopu. Jsou to hry, které vás zabaví při dlouhých chvílích. Super Mario 3D Land je pak docela dobrým důvodem, proč si 3DSko zakoupit, a hlavně výborným startem pro hráče, kteří s Máriem ještě nemají co dočinění.
  Každá hra je pak něčím úplně jiná a  série ukazuje, že hry s Máriem nejsou jen kopií té samé značky, ale hlavně vyvíjecím se médiem, jehož vývojáři se snaží do každého dílu přinést něco zcela nového a originálního. Rád si postupně zahraju i další hry s tímto světoznámým instalatérem. 

Žádné komentáře:

Okomentovat